تايم مگ
آموزش، اخبار، مقاله، نقد و بررسي و...

اندرويد و آي‌اواس دو سيستم‌عامل محبوب در دنياي فناوري و گوشي‌هاي هوشمند هستند. در واقع اگر قصد خريد يك تلفن همراه مدرن را داشته باشيد، انتخابي جز يكي از اين دو سيستم‌عامل، پيش روي شما نيست. در اين مقاله ما آخرين نسخه اين دو سيستم‌عامل را از ديدگاه يك كاربر ايراني بررسي خواهيم كرد.

اندرويد يا آي‌اواس؟ كدام سيستم‌عامل مناسب شما است

با گذر زمان اندرويد (Android) و آي‌اواس (iOS) شباهت‌هاي بيشتري به هم پيدا كرده‌اند. هربار كه گوگل يك توانايي جديد را به اندرويد اضافه مي‌كند، اپل نيز پس از مدتي در آي‌اواس از آن قابليت رونمايي مي‌كند. ايده‌هاي جديد اپل هم خيلي زود توسط گوگل كپي مي‌شوند و معمولاً با نامي جديد به سيستم‌عامل اندرويد راه پيدا مي‌كنند.

استفاده از اين دو سيستم‌عامل براي كاربران ايراني، با تجربه‌اي كه كاربران خارجي با آن روبرو هستند متفاوت است. با توجه به شرايط موجود، بسياري از امكانات هر دو سيستم‌عامل براي ايرانيان غيرقابل استفاده است و اين موضوع بايد در بررسي نسخه آخر اين سيستم‌عامل‌ها در نظر گرفته شود. آخرين نسخه سيستم‌عامل آي‌اواس ۱۲.۱.۴ است و گوگل نيز از سيستم‌عامل اندرويد Pie ۹.۰ رونمايي كرده است.

رابط كاربري

اندرويد يا آي‌اواس؟ كدام سيستم‌عامل مناسب شما است

شباهت‌هاي زيادي بين رابط كاربري اندرويد و آي‌اواس وجود دارد. كنترل‌هاي حركتي (swipe) در نسخه جديد هر دو سيستم‌عامل به يك استاندارد تبديل شده‌اند. در واقع لازم نيست براي انجام فعاليت ساده‌اي مثل جابجايي بين برنامه‌ها يا بازگشت به صفحه اصلي، از كليك استفاده كنيد و مي‌توانيد با كشيدن دستتان روي صفحه‌نمايش، فعاليت‌هاي متفاوتي را انجام دهيد. تفاوت دو سيستم‌عامل در اينجا است كه اندرويد به شما اجازه مي‌دهد تا بين روش قديمي كليك كردن و روش جديد سوايپ، يكي را انتخاب كنيد. اپل، اما علاقه به دادن انتخاب‌هاي زياد به كاربر ندارد و امكان بازگشت به سيستم كليكي را در نظر نگرفته است.

نوتيفيكيشن‌ها در هر دو سيستم‌عامل به هم شبيه شده و با توجه به برنامه‌ها و رفتار شما دسته‌بندي مي‌شوند. بااين‌حال Siri در آي‌اواس مي‌تواند فعاليت‌هاي بيشتري را در رابطه با پيغام‌هاي برنامه‌هاي مختلف به عهده بگيرد. يك كاربر انگليسي زبان به‌راحتي مي‌تواند به دستيار صوتي اپل دستور دهد تا عكس‌العمل‌هايي خاص در قبال نوتيفيكيشن‌هاي مختلف اجرا شود. موضوعي كه براي كاربر ايراني چندان سودمند نيست. گوگل در بخش اعلانات نيز، انتخاب‌هاي بيشتري را براي كاربر در نظر گرفته و شما مي‌توانيد به‌راحتي، نحوه نمايش نوتيفيكيشن‌ها را در گوشي خود انتخاب كنيد.

حق انتخاب برنامه رابط كاربري (Home Screen) در اندرويد به كاربر داده شده و مي‌توانيد از بين ده‌ها برنامه مختلف، يكي را به‌عنوان برنامه اصلي رابط كاربري انتخاب كنيد. شركت‌هاي مختلف مانند هواوي، سامسونگ، ال‌جي و وان‌پلاس هركدام شكلي خاص از رابط كاربري اندرويد را طراحي كرده‌اند كه تجربه‌اي متفاوت را براي كاربران اين سيستم‌عامل به ارمغان مي‌آورد. اپل از سوي ديگر به كاربر اجازه نمي‌دهد كه تغييرات چنداني را در شكل ظاهري رابط كاربري اعمال كند.

برنامه‌ها

اغلب برنامه‌هاي مشهور بين‌المللي براي هر دو سيستم‌عامل ارائه شده‌اند و امكان نصب آن‌ها براي كاربران وجود دارد. بااين‌حال ممكن است در شرايط مختلف، كاربر ايراني براي نصب برنامه در اين سيستم‌عامل‌ها دچار مشكلاتي شود. نصب نرم‌افزار از طريق غير رسمي و استفاده از برنامه‌هاي جانبي در سيستم‌عامل اندرويد بسيار ساده‌تر است. اگر در ايران زندگي مي‌كنيد و علاقه‌اي هم صرف زمان زياد براي نصب برنامه‌ها نداريد، بهتر است از سيستم‌عامل اندرويد استفاده كنيد.

تعداد بازي‌هاي بيشتري براي سيستم‌عامل آي‌اواس ارائه شده. معمولاً برنامه‌ها و بازي‌هاي جديد، اول براي اين سيستم‌عامل معرفي مي‌شوند و پس از مدتي به اندرويد مي‌آيند. با توجه به شرايط موجود، دور زدن پرداخت‌هاي مالي بازي‌ها در سيستم‌عامل اندرويد راحت‌تر است.

برنامه‌هاي پر كاربرد ايراني هم هرازچندگاه از استور اپل حذف مي‌شوند. اين موضوع باعث شده كه در عمل، سيستم‌عامل آي‌اواس براي كاربران ايراني اين اپليكيشن‌ها چندان مناسب نباشد. در نتيجه اگر عادت به استفاده از برنامه خاصي از كشور عزيزمان داريد، پيشنهاد مي‌كنيم كه تا تغيير رويه اپل، از سيستم‌عامل اندرويد استفاده كنيد.

امنيت

اندرويد يا آي‌اواس؟ كدام سيستم‌عامل مناسب شما است

امنيت هر دو سيستم‌عامل در سال‌هاي اخير زير سوال رفته. هك شدن گوشي خواننده و بازيگران مشهور آمريكايي اثبات كرد كه اپل آن‌قدر‌ها هم كه مسئولين اين شركت اعلام مي‌كنند، امن نيست. گوگل هم از سوي ديگر به خاطر دسترسي بيشتري كه به كاربر مي‌دهد، از امنيت بالايي برخوردار نيست. هر دو سيستم‌عامل تلاش مي‌كنند تا مشكلات امنيتي را رفع كنند، اما به نظر مي‌رسد هكر‌ها هميشه چند قدم از برنامه‌نويس‌هاي اين دو شركت جلوتر هستند.

با اين شرايط به نظر مي‌رسد كه انتخاب مناسب‌تر از نظر امنيت سيستم‌عامل، آي‌اواس باشد. اين سيستم‌عامل اجازه تغييرات كمتري را به كاربر مي‌دهد و در نتيجه امكان كمتري براي اشتباه از سوي كاربر وجود دارد.

مولتي‌تسكينگ

استفاده از برنامه‌هاي مختلف در كنار هم از جمله امكاناتي است كه از يك گوشي هوشمند انتظار مي‌رود. اپل و گوگل تلاش زيادي كرده‌اند تا جابجايي بين برنامه‌هاي مختلف با بالاترين سرعت ممكن انجام شود. افزايش رم فيزيكي گوشي‌ها نيز به اين موضوع كمك شاياني كرده است.

آي‌اواس در زمينه استفاده بهينه از رم، هميشه از گوگل پيشروتر بوده و اين موضوع نيز در نسخه جديد هردو سيستم‌عامل نيز قابل تأييد است. حتي گوشي‌هاي اندرويدي كه از ۸ گيگ رم بهره مي‌برند ممكن است گاهي در جابجايي بين برنامه‌ها دچار مشكل شوند. در آي‌اواس، اما اين مشكل كمتر به چشم مي‌خورد و مولتي‌تسكينگ روان‌تر انجام مي‌شود.

سلامت كاربر

اندرويد يا آي‌اواس؟ كدام سيستم‌عامل مناسب شما است

سلامت جسمي كاربران موضوع جديدي است كه در ماه‌هاي اخير مورد توجه كارشناسان قرار گرفته. در واقع تا چند سال پيش موضوعي به نام اعتياد به شبكه‌هاي اجتماعي و مشكلات جسمي ناشي از آن وجود نداشت. اين تغيير جديد باعث شده تا گوگل برنامه‌اي به نام Digital Wellbeing را به نسخه جديد اندرويد اضافه كند. اين برنامه كه فعلاً در حالت بتا و پيش‌نمايش قرار دارد، فعاليت كاربر در شبكه‌هاي اجتماعي مختلف را زير نظر مي‌گيرد و با پيشنهاد‌هايي به بهبود شرايط جسمي كاربر كمك مي‌كند.

بيماري‌هاي چشم، مشكلات تعادل، مشكلات در عضلات دست، سردرد، سرگيجه، پرخاشگري و مشكلات روحي رواني از جمله بيماري‌هايي است كه ممكن است با اعتياد به شبكه‌هاي اجتماعي در كاربر پديد بيايد. اپل از سوي ديگر هنوز تدبير خاصي را براي مقابله با اين مشكلات جسمي و روحي در نظر نگرفته است.

به‌روزرساني

اپل با فاصله بسيار زياد از سيستم‌عامل اندرويد، در رده بالاتري از سرعت و ارائه بهتر آپديت‌هاي نرم‌افزاري قرار دارد. در واقع به‌روزرساني‌هاي آي‌اواس مستقيماً توسط اپل انجام مي‌شود. در نقطه مقابل گوشي‌هاي اندرويد به ندرت به‌روزرساني لازم را دريافت مي‌كنند. به‌روزرساني سيستم‌عامل اندرويد بر خلاف اپل، توسط شركت‌هاي توليدكننده گوشي انجام مي‌شود. اين شركت‌ها به خاطر فروش بهتر گوشي‌هاي جديد خود، علاقه چنداني به آپديت گوشي‌هاي قديمي ندارند.

البته اين مشكل در گوشي‌هاي توليد گوگل (پيكسل) و گوشي‌هاي كه از سيستم‌عامل Android One استفاده مي‌كنند وجود ندارد. گوگل در سريع‌ترين زمان ممكن به‌روزرساني نرم‌افزاري اين گوشي‌ها را در اختيار كاربران قرار مي‌دهد.

تشخيص چهره

اپل در فناوري تشخيص چهره كاربر از گوگل پيشروتر است. اين فناوري قدرتمند نه تنها مي‌تواند براي باز كردن قفل گوشي استفاده شود بلكه به‌عنوان يك جنبه سرگرمي نيز جاي خود را در ميان كاربران جوان‌تر گوشي‌هاي هوشمند باز كرده است.

سيستم واقعيت مجازي اپل در كنار تشخيص چهره فوق‌العاده سيستم‌عامل iOS به كاربران اجازه مي‌دهد تا از ايموجي‌هاي لايو و زنده آيفون استفاده كنند. گوگل هنوز برنامه مشخصي براي استفاده از اين فناوري در سيستم‌عامل خود ارائه نكرده. هرچند شركت سامسونگ در گوشي‌هاي توليدي اين شركت، از فناوري خاصي كه شباهت زيادي به واقعيت مجازي اپل دارد استفاده مي‌كند. اين فناوري در گوشي‌هاي اندرويدي شركت‌هاي ديگر قابل نصب و استفاده نيست.

دستيار مجازي

اندرويد يا آي‌اواس؟ كدام سيستم‌عامل مناسب شما است

توانايي‌هاي دستيار مجازي شركت اپل با هيچ‌كدام از شركت‌هاي توليدكننده موبايل قابل‌مقايسه نيست. تنها دستيار مجازي قدرتمندتر از Siri، دستيار آلكسا شركت آمازون است. سيري مي‌تواند هر كاري كه به ذهن شما برسد را انجام دهد. از سفارش غذا گرفته تا كم كردن نور صفحه‌نمايش لپ‌تاپي كه در خانه جا گذاشته‌ايد. هرچند اغلب موارد فناوري ذكرشده در كشور ما قابل‌استفاده نيست، اما بايد به قدرت دستيار مجازي اپل اعتراف كرد.

گوگل تلاش زيادي كرده تا دستيار مجازي اختصاصي اندرويد را به تجربه سيري نزديك كند. با اين حال فناوري استفاده شده در دستيار مجازي گوگل در مقابل سيري، بسيار ضعيف و كهنه به نظر مي‌رسد. تبليغات شركت گوگل هنوز نتوانسته كاربران را به استفاده از دستيار مجازي اندرويد مجاب كند.

انتقال فايل

انتقال فايل‌ها از گوشي به دستگاه‌هاي ديگر و بالعكس در سيستم‌عامل اندرويد به راحتي انجام مي‌شود. مهم نيست كه لپ‌تاپ شما از ويندوز استفاده مي‌كند يا حتي به سيستم‌عامل لينوكس مجهز است. انتقال فايل‌ها با اتصال سيم و حتي از طريق WIFI به راحتي انجام مي‌شود.

از سوي ديگر شركت اپل قوانيني سخت را براي انتقال فايل در نظر گرفته است. ساده‌ترين فعاليت‌ها در گوشي آيفون، نياز به نصب برنامه‌هاي جانبي دارد. با در نظر گرفتن اين موضوع بايد گفت كه استفاده مولتي‌مديا از گوشي‌هاي اندرويدي براي كاربران ايراني بسيار ساده‌تر است.

برنده نهايي

اندرويد يا آي‌اواس؟ كدام سيستم‌عامل مناسب شما است

براي كاربران بين‌المللي پاسخ به اين پرسش بسيار سخت‌تر از كاربران ايراني است. هر دو سيستم‌عامل در شرايط برابر بين‌المللي توانايي‌هايي مشابه دارند. با اين هنوز هم iOS با فاصله‌اي اندك از گوگل جلوتر است. انتخاب اينكه كدام گوشي براي يك كاربر بين‌المللي و خارجي مناسب است بيشتر جنبه سليقه دارد.

اما در ايران اين انتخاب بسيار ساده‌تر است. محدوديت‌هاي سيستم‌عامل شركت اپل براي كاربران ايراني بيشتر است و نصب و جابجايي فايل نيز تا حدود زيادي طاقت‌فرسا است. اندرويد از سوي ديگر سيستم‌عاملي بازتر و آزادتر است و اين موضوع راه را براي كاربران ايراني باز مي‌كند.

انتخاب‌هاي بيشتري نيز از نظر شركت سازنده براي گوشي‌هاي اندرويدي وجود دارد و شما با هزينه‌اي بسيار كمتر از آيفون مي‌توانيد يك گوشي مناسب و با كيفيت اندرويدي را تهيه كنيد.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۲۲ آبان ۱۳۹۹ ] [ ۰۹:۵۶:۱۳ ] [ ستاره رادمنش ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 3
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی